-
علت لرزش پراید بعد از تعویض دیسک و صفحه جدید چیست؟
با سلام من پراید۸۹ دارم الان ۲هفته میشه که من دیسک و صفحه جدید (عظام) انداختم ولی بعد از این مدت لرزش ماشین تو دنده یک و دو خیلی زیاده علی الخصوص زمانی که تو ترافیک زیاد هستم.
علت لرزش بعد از تعویض دیسک و صفحه جدید چیست؟
سپاس از راهنمایی شما
-
-
اگر در حالت خلاص هم مشکل لرزش هست پس مشکل از گیربکس تا سر چرخ هست و موتور مشکلی نداره
یکبار چرخ ها و پولس ها بررسی بشن
-
1-فرسودگی فنرهای خورشیدی علتی برای لرزش خودرو در زمان شروع حرکت:
در مورد علت لرزش ماشین خوب است بدانیم که فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آنها فنرهای سه شاخه نیز گفته میشود مسئول انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچهای پیدرپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت میتواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزشها را حس خواهد نمود.
2- چرب بودن کلاچ:
خود کلاچ یک علت لرزش ماشین است چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.
3-تمام شدن صفحه کلاچ:
صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد میتواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهمترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانههای تمام شدن صفحه کلاچ میتوان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دندههای سنگین در سربالاییهای نیمهشدید و … اشاره نمود.
4-مشکل در فلایویل:
نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبهدنده منتقل میگردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته میشود، میتواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بیانجامد.
5-خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:
از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و میتوانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانههای این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کمگاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و … . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی میتوانید مانع از خرابی خودرو و آسیبهای مالی و معنوی گردید.
البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه ای حتی در جا کار کردن ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود.
لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است بدلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت بدلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد.
مشکلات موتور که موجب لرزش خودرو می شود:
این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که شما پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید که علت آن هم مربوط به سوخت نا مناسب فیلتر خراب و عدم کارکرد مناسب شمع ها است.
مشکل در سیستم اکسل، علت لرزش ماشین شاید همین باشد:
همه ما میدانیم که خودرو از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است گه بصورت منظم در کنار یکدیگر کار خود را انجام میدهند اما اگر به هر دلیلی یک بخش دچار مشکل شود عملکرد خودرو را دچار مشکل می کند.
یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما می شود اکسل خودرو می باشد که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت های بالا احساس لرزش در خودرو می کنید.اگر در سرعت های بالا این لرزش را در خودرو خود حس میکنید میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که مبادا دچار مشکل شده باشند.
لرزش خودرو بدلیل بالانس نبودن چرخ ها:
در برخی موارد بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکلاتی در ان ها می تواند علت لرزش های خودرو شما باشد که باید موارد زیر را چک کنید:
مهره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند
در دوره های مشخص بلبرینگ چرخ هارا چک کنید
در هنگام تعویض بلبرینگ ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند.